۱۳۸۸ آبان ۳۰, شنبه

امکان تشخيص بيماري از طريق تلفن‌هاي همراه


"آيدوگان اوزکان"(Aydogan Ozcan) يکي از دستياران پروفسورهاي مهندسي الکترونيک در آمريکا که در موسسه NanoSystems کاليفرنيا نيز عضويت دارد، در حال تکميلي سيستم ويژه‌اي است که مي‌تواند امکان تشخيص بيماري‌ها در تلفن‌هاي همراه را فراهم کند. اوزکان چندي پيش در شرکت خود موسوم به Microskia و با همکاري گروهي از محققان دانشگاه برکلي، سيستم ديگري را در اين زمينه با نام CellScope توليد کرده بود. اما او هم‌اکنون موفق به ساخت نمونه اوليه حسگر ويژه‌اي براي دوربين ديجيتال تلفن‌همراه شده است که مي‌تواند بخش‌هاي مختلف داخل سلول را به صورت جداگانه شناسايي کند. به عنوان مثال، اين حسگر مي‌تواند ميزان افزايش گبول‌هاي قرمز خوني را تشخيص دهد و دريابد که در بدن کاربر نوعي بيماري يا جراحت ايجاد شده است. در اين شرايط، حسگر مي‌تواند به صورت بي‌سيم اطلاعات به دست آمده را به آزمايشگاه يا بيمارستان مربوطه ارايه دهد تا امکان درمان به‌موقع براي فرد فراهم شود.نکته قابل‌ملاحظه در مورد فناوري جديد اوزکان اين است که در آن فقط از سيستم‌هاي الکترونيکي استفاده شده و هيچ گونه لنزي به کار نرفته است. سيستمي که اين وي پيش‌تر با نام CellScope ارايه کرده بود، بر مبناي يک ميکروسکوپ مينياتوري ساخته شده بود که به وسيله لنزهاي پيشرفته، احتمال بروز بيماري در کاربران را بررسي مي‌کرد.اوزکان در سيستم جديد خود فناوري LED را به همراه ديودهاي(Diodes) نوري به حسگر پيشرفته خود در دوربين‌هاي ديجيتالي تلفن‌هاي همراه افزوده است.

۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

نگاهي به دنياي اسکنر ها



اسکنر يکي از لوازم جانبي کامپيوتر است که براي انتقال اسناد و تصاوير دنياي حقيقي به درون کامپيوتر و تبديل آنها به صفر و يک به کار مي رود. اسکنرها انواع مختلفي دارند. معمول ترين نوع اسکنر Flatbed نام دارد که همان اسکنري است که همه جا از آن استفاده مي کنند که به آن اسکنر روميزي يا Desktop هم گفته مي شود. اسکنرهاي Sheet-fed نيز بسيار شبيه به اسکنرهاي روميزي عمل مي کنند با اين تفاوت که هنگام اسکن کردن، به جاي هد اسکن کننده، سند حرکت مي کند.
دسته سوم اسکنرهاي Handheld نام دارند. اين اسکنرها، برخلاف دو نوع قبلي، دستي هستند و خود کاربر بايد هداسکن کننده را روي سند حرکت دهد به همين دليل هم از کيفيت چنداني برخوردار نيستند و بالاخره دسته آخر که به اسکنرهاي Drum معروفند بسيار دقيق هستند و در صنعت چاپ مورد استفاده قرار مي گيرند. هنگامي که يک عکس روي صفحه شيشه اي اسکنر قرار مي گيرد ابتدا به وسيله يک لامپ گزنون يا يک لامپCCFL روشن مي شود. در اسکنرهاي قديمي تر از لامپ هاي فلورسنت معمولي استفاده مي شد که از شفافيت تصوير کم مي کرد. پس از اين مرحله، تصوير سند به وسيله يک آينه زاويه دار به يک آينه ديگر منعکس مي شود. بعضي از اسکنرها دو آينه و برخي ديگر سه آينه دارند. هر يک از اين آينه ها، تقعر کمي دارند که باعث مي شود تصوير منعکس شده در يک سطح کوچک تر متمرکز شود و در نتيجه وضوح تصوير بيشتر شود. آخرين آينه، تصوير را به يک لنز منعکس مي کند. لنز تصوير را از طريق يکسري فيلتر که کارشان جدا کردن سه رنگ قرمز، آبي و سبز به کار رفته در تصوير است روي CCD متمرکز مي کند. CCD يک آرايه از ديودهاي نوري است که فوتون ها «نور» را به الکترون ها «بارالکتريکي» تبديل مي کند. اين ديودها که Photo site ناميده مي شوند، به نور حساس هستند. هرچه نوري که به يک ديود مي تابد روشن تر باشد، بار الکتريکي که در آن مکان جمع مي شود نيز بيشتر خواهد بود. به اين ترتيب، رنگ هاي مختلف تصوير، بسته به شدت روشنايي که دارند، از طريق ديودهاي CCD به ولتاژ الکتريکي تبديل مي شوند. کل مکانيسم بيان شده شامل آينه ها، لنز، فيلتر وCCD، هداسکن کننده تصوير را مي سازند. اين هد که به آرامي روي سند حرکت مي کند به وسيله يک تسمه به يک موتور پله اي متصل است که هد را به جلو مي برد، هد اسکن کننده از يک طرف نيز به يک ميله متصل است که از ايجاد انحراف يا لغزش در مسير هد هنگام خواندن سند جلوگيري مي کند. تنظيمات دقيق اجزاي مختلف هد، به مدل اسکنر بستگي دارد. اسکنرها از نظر شفافيت و وضوح تصوير با هم تفاوت دارند. اين مساله به تعداد سنسورها در هر سطر آرايه CCD، دقت موتور پله اي، کيفيت لنز و نيز ميزان روشنايي منبع نور بستگي دارد. بديهي است که يک لامپ گزنون با روشنايي زياد به همراه يک لنز باکيفيت بالا، نسبت به يک لامپ فلورسنت معمولي با يک لنز معمولي و ساده تصويري با کيفيت بسيار بالاتر ايجاد خواهد کرد.

نحوه استفاده از كليد‌هاي جديد در كيبورد‌هاي قديمي


اين كليد در كيبورهاي قديمتر وجود نداشت . اگر شما هنوز يكي از آن كيبورها را در اختيار داريد و دوست داريد آن را ارتقا دهيد اين روش را دنبال كنيد
كيبورهاي اوليه اشكال ساده تري داشتند كه بعدها با ورود مدلهاي جديتر كليدها يي با عملكردهاي متفاوت براي سهولت در كارها به آنها اضافه شده است . يكي از اين كليدها كليد ويندوز يا اصطلاح Winkey است كه با علامت ويندوز مشخص شده است. اين عملكرد در تركيب با كليدهاي ديگر عملكرهاي متفاوتي دارد و به تنهايي نيز براي باز كردن منوي Start به كار مي رود .
در اين ترفند روشي را برايتان شرح مي دهيم كه با استفاده از رجيستري ويندوز بتوانيد كليد ALT سمت راست را به كليد ويندوز تبديل كنيد . براي اين كار ابتدا بايد وارد رجيستري ويندوزتان شويد براي اين كار در پنجره Run عبارت RegEdit را تايپ كنيد و در ستون سمت چپ مسير زير را دنبال كنيد HKEY-LOCAL-MACHINESYSTEMCurrentControlSetcontrolkeyboardLayout حال در منوي ست راست گزينهاي از نوع باينري با نام ScancodeMap ايجاد كنيد دقت كنيد كه حروف S و M به صورت بزرگ نوشته شود و مقدار آن را به عبارت زير تغيير دهيد :
00 00 00 00 00 00 00 EO 38 EO 5B 00 00 00 00 00 00 00 00 02
در انتها رايانه تان را restart كنيد. از اين پس كليد ALT سمت راست شما همانند كليد ويندوز عمل مي كند.